2016年11月13日 星期日

彼端之遙 The Distance

彼端之遙系列
The Distance










彼端之遙

單頻道錄像,2015

我在紐西蘭駐村的期間,幾乎都在住處鮮少出門,在這間屋子裡的時候時空彷彿靜止,讓我常忘記自己身在何處。同時間我正計劃著即將到來的紐西蘭南島之旅,在網路上搜尋關於紐西蘭的資訊時,我發覺自己正在透過網路的照片與資訊建構起對紐西蘭這塊土地的想像,而這件事讓我覺得很有趣,縱使我身處這裡,我依舊好像站在遠方觀看它的存在,我一直在感受空間和時間,並試圖去理解這其中的斷裂,身在駐村的屋子裡時,總會覺得這裡是另一個時空,時間流動的很慢,而我也很投入於生活中,當我開啟網路牽動連結時,更是讓自己身處的真實時空給消除了,而可以身在任何地方。一切很遙遠卻也很靠近,我們的世界就像界面的拼湊,我也一直試圖在感受這種狀態。

During my residency days in New Zealand, I always stayed in my house, rarely went out. In this place the time seem to be frozen, and I always forgot where I was. Meanwhile I also planed the upcoming trip to South Island of New Zealand. When searching the information about New Zealand, I found myself creating the imagination of New Zealand by the pictures and the information on Internet. This situation made me come into notice that although I was here in New Zealand, I still watched this place in distance. I was always here trying to understand the disconnection of time and space. In the residency house, I often felt that I was in a different space-time from outside. The flow of time became slow and I also concentrated on my daily life. When I surfed the Net, the connection between me and the place where I stayed was cut off, I could go everywhere , everything was faraway but also close, as if the world we lived was the colleague of line and plate and I was always trying to feel this situation.

沒有留言:

張貼留言